Akcja zima
ORGANIZACJA ZIMOWEGO UTRZYMANIA DRÓG NA TERENIE MIASTA KRAKOWA W SEZONIE ZIMOWYM 2018/2019
Na podstawie Uchwały Nr LII/697/12 Rady Miasta Krakowa z dnia 11 lipca 2012 roku zarządzenie i koordynowanie akcją zimowego utrzymania dróg i chodników na terenie Miasta Krakowa w sezonie zimowym 2018/2019 realizowane jest przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Spółka z o.o.
Podstawą realizacji zimowego utrzymania dróg i chodników na terenie Miasta Krakowa jest Zarządzenie nr 2550/2018 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 02-10-2018 roku powołujące Miejski Komitet Koordynacyjny do spraw Zimy 2018/2019 („Akcja Zima”) na terenie Gminy Miejskiej Kraków.
Zarządzenie zawiera wykaz dróg i chodników objętych stałym zimowym utrzymaniem.
Drogi i chodniki nie wykazane w Zarządzeniu nie są objęte stałym zimowym utrzymaniem pozostając w utrzymaniu według standardu VII, tj. przewidującym odśnieżenie i posypanie piaskiem, w przypadku zgłoszenia mieszkańców lub innych służb, w sytuacjach tego wymagających.
Interwencje dotyczące odśnieżania dróg będących w utrzymaniu Gminy Kraków zgłaszać należy do Dyspozytorni Głównej MPO pod numerem telefonu:
12-64-62-361
lub adres e-mail:
W trakcie trwania sezonu zimowego, tj. od 15 października 2018 r. do 15 kwietnia 2019 r. prowadzone są całodobowe dyżury służby koordynacyjno-interwencyjnej.
OBSZARY I REJONY
Obszar Miasta podzielony został na:
- 4 obszary utrzymaniowe, obejmujące swoim zakresem drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe i część gminnych prowadzących komunikację zbiorową oraz mające większe znaczenie w układzie komunikacyjnym miasta. W ramach obszarów w stałym utrzymaniu znajdują się drogi objęte I, II i III standardem utrzymania oraz Rynek Główny i ulice w pierwszej obwodnicy objęte standardem IV, a także pętle autobusowe, chodniki, przystanki, drogi rowerowe i obiekty inżynierskie zlokalizowane w ich ciągach.
- 3 rejony utrzymaniowe, obejmujące swoim zakresem drogi gminne i wewnętrzne objęte standardami V-VI, tereny wewnątrz-osiedlowe (tereny przejęte z zasobów ZBK) będące w utrzymaniu Gminy Miejskiej Kraków oraz chodniki, na których dopuszczone jest płatne parkowanie pojazdów w strefie płatnego parkowania.
Utrzymaniem zimowym objęto:
- drogi krajowe, wojewódzkie i powiatowe – 328 km (w tym krajowe 45 km, wojewódzkie 25 km, powiatowe 258 km),
- drogi gminne – 365 km,
- drogi wewnętrzne – 680 km,
- chodniki, pętle, schody, przejścia podziemne itp. – 1 003 tys. m2,
- drogi rowerowe – 135 km,
- przystanki – 129 tys. m2,
- tereny wewnątrz-osiedlowe – 839 tys. m2,
- chodniki w Strefie Płatnego Parkowania – 70 tys. m2,
Drogi i chodniki objęte stałym zimowym utrzymaniem (standard I-VI) wyszczególnione są w załączniku do Zarządzenia nr 2550/2018 Prezydenta Miasta Krakowa z dnia 02-10-2018 roku:
WYKAZ ULICDrogi i chodniki nie wykazane w w/w Zarządzeniu objęte są zimowym utrzymaniem według standardu VII tj. przewidującym odśnieżenie, w przypadku zgłoszenia mieszkańców lub innych służb do dyspozytorni Głównej MPO, w sytuacjach tego wymagających.
Część zadań z zakresu zimowego utrzymania pozostaje w gestii Zarządu Zieleni Miejskiej, który koordynuje przedmiotowe prace na terenie parków, bulwarów, placów zabaw i skwerów. Zgłoszenia dotyczące utrzymania tych obiektów można kierować poprzez infolinię ZZM w godzinach 7:30 – 15:30 od poniedziałku do piątku pod nr telefonu 12-20-10-242. Po godzinach pracy ZZM interwencje przekazywać należy do Dyspozytorni Głównej MPO. Dyspozytor MPO interwencję przekazuje do firmy obsługującej dany rejon.
WYKONAWCY ZIMOWEGO UTRZYMANIA DRÓG NA TERENIE MIASTA KRAKOWA W SEZONIE ZIMOWYM 2018/2019
W wyniku rozstrzygnięcia przetargu ogłoszonego przez Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Spółka z o. o. na zimowe utrzymanie Miasta Krakowa wyłoniono wykonawców na poszczególnych obszarach i rejonach.
Obszar / Rejon |
Wykonawca |
Dyspozytornia |
Obszar I |
Konsorcjum firm: F.H.U. WANTA Piotr Zębol, TAWA-TRANS Tadeusz Zębol, Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. |
tel. 12-263-01-44 |
Obszar II |
RDM Śródmieście Spółka z o.o. |
tel. 12-415-57-40 |
Obszar III |
Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Spółka z o.o. |
tel. 12-646-22-50 |
Obszar IV |
Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania Spółka z o.o. |
tel. 12-646-22-50 |
Rejon 1 |
Konsorcjum firm: Flora Sp. z o.o. Sp. k., Flora s.c. |
tel. 12-200-26-67 |
Rejon 2 |
Konsorcjum firm: F.U.H. DE-JO Jerzy Drzyzgiewicz, Zakład Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. |
tel. 12-451-78-78 |
Rejon 3 |
Konsorcjum Firm: F.H.U. WANTA Piotr Zębol, Z.U. ROM-DRÓG Andrzej Romaniak |
tel. 12-263-01-44 |
SPRZĘT PRACUJĄCY PRZY ZIMOWYM UTRZYMANIU DRÓG I CHODNIKÓW NA TERENIE MIASTA KRAKOWA W SEZONIE ZIMOWYM 2018/2019
Solarki – 67 jednostek
Jednostki do zimowego utrzymania chodników – 39 jednostek
Zespoły do utrzymania zimowego obiektów inżynierskich – 37 jednostek
Zespoły do wywozu śniegu – 9 jednostek
Jednostki do zimowego utrzymania ulic – 58 jednostek
Zespół do utrzymania terenów wewnątrz-osiedlowych – 36 jednostki
Zespół do utrzymania miejsc postojowych – 6 jednostek
RAZEM: 252 jednostki
Solarki – pojazdy na podwoziu ciężarowym dostosowane gabarytowo do parametrów ulic objętych utrzymaniem, wyposażone w pług sterowany z kabiny kierowcy z możliwością odkładu płużonego śniegu na jedną lub drugą stronę oraz posypywarkę automatyczną umożliwiającą rozsyp dowolnego materiału (sól, piasek, mieszanka), sterowaną z kabiny kierowcy w zakresie ilości podawanego materiału oraz szerokości posypu oraz zbiorniki na solankę wraz z systemem zwilżania nią wysypywanej soli. Przeznaczone są do odśnieżania i posypywania dróg zawierających się w obszarach utrzymaniowych.
Jednostki do utrzymania jezdni – małe pojazdy na podwoziu ciężarowym o DMC do 12 ton wyposażone w pług oraz posypywarkę lub średnie i duże ciągniki wyposażone w pług i rozrzutnik ciągniony lub podwieszony o DMC zespołu do 12 ton dostosowane gabarytowo do parametrów ulic objętych utrzymaniem. Przeznaczone są do odśnieżania i posypywania jezdni zawierających się w rejonach utrzymaniowych i terenach wewnątrz-osiedlowych.
Jednostki do utrzymania chodników – małe ciągniki lub inne pojazdy małogabarytowe wyposażone w pług oraz rozrzutnik materiałów szorstkich o DMC zespołu do 2,5 tony. Gabaryty jednostek do utrzymania chodników muszą umożliwiać odśnieżenie chodników o szerokości 1,50 m i większej. Przeznaczone są do odśnieżania i posypywania chodników, ciągów pieszych, dróg rowerowych, przystanków autobusowych i tramwajowych, placów, przejść dla pieszych, miejsc postojowych i innych miejsc dostępnych dla sprzętu mechanicznego.
Zespoły do utrzymania obiektów inżynierskich – pojazd dostawczy o DMC do 3,5 tony (środek transportu) wraz z co najmniej trzema pracownikami wyposażonymi w łopaty, miotły i inne narzędzia do ręcznego odśnieżania i posypywania obiektów oraz środki do zwalczania śliskości. Przeznaczone są do odśnieżania i posypywania miejsc niedostępnych dla sprzętu mechanicznego oraz doczyszczania miejsc oczyszczonych mechanicznie jak: przystanki autobusowe i tramwajowe, przejścia dla pieszych i rowerów wraz z wyspami (pasami) dzielącymi i azylami zlokalizowanymi w ich ciągach, schody, kładki, wąskie odcinki chodników.
Zespoły do utrzymania terenów wewnątrz-osiedlowych – pojazd dostawczy o DMC do 3,5 tony (środek transportu) wraz z co najmniej pięcioma pracownikami wyposażonymi w łopaty, miotły, posypywarki taczkowe oraz inne narzędzia i urządzenia do ręcznego odśnieżania i posypywania obiektów oraz środki do zwalczania śliskości. Jednostki te przeznaczone będą do odśnieżania i posypywania na terenach wewnątrz-osiedlowych miejsc niedostępnych dla sprzętu mechanicznego jak chodniki, miejsca postojowe, dojścia do klatek schodowych, schody, pochylnie, itp.
Zespoły do utrzymania chodników, na których dopuszczone jest płatne parkowanie pojazdów w strefie płatnego parkowania – pojazd dostawczy o DMC do 3,5 tony (środek transportu) wraz z co najmniej trzema pracownikami wyposażonymi w łopaty, miotły, posypywarki taczkowe oraz inne narzędzia i urządzenia do ręcznego odśnieżania i posypywania obiektów oraz środki do zwalczania śliskości. Jednostki te przeznaczone są do odśnieżania i posypywania w strefie płatnego parkowania wyznaczonych miejsc parkingowych, chodników niedostępnych dla sprzętu mechanicznego na których dopuszczony jest płatny postój pojazdów oraz przystanków autobusowych i tramwajowych.
Zespoły do wywozu śniegu – samochód ciężarowy, samowyładowczy lub kontenerowy o pojemności przestrzeni ładunkowej min. 10m3 + ładowarka kołowa do załadunku śniegu + grupa co najmniej 5 osób do ręcznego załadunku śniegu. W miejscach o ograniczonej dostępności dopuszcza się użycie małego samochodu ciężarowego lub dostawczego o pojemności przestrzeni ładunkowej min. 3m3 z załadunkiem ręcznym. Przeznaczone są do wywozu śniegu z ulic w sytuacjach tego wymagających.
STANDARDY UTRZYMANIA DRÓG I CHODNIKÓW
Wykonawca zobowiązany jest do przestrzegania warunków zimowego utrzymania wg poniższych standardów określonych w załączniku do Zarządzenia Prezydenta Miasta Krakowa w sprawie powołania Miejskiego Komitetu Koordynacyjnego do spraw Zimy 2018/2019 („Akcja Zima”) na terenie Miasta Krakowa oraz w Umowach.
- Standard I – stosowany dla dróg krajowych i wojewódzkich oraz innych o dużym znaczeniu w układzie komunikacyjnym miasta Krakowa. .
Standard przyjmuje – do 2-óch godzin po ustaniu opadów (na całej szerokości jezdni przy pełnej dostępności):- Jezdnia odśnieżona wraz z zatokami przystankowymi oraz postojowymi zlokalizowanymi wzdłuż jezdni;
- Jezdnia posypana solą zwilżoną solanką (do temp. -10oC – w przypadku niższej temperatury posypywana mieszanką szorstką z dodatkiem 30% soli);
- Brak kolein śnieżnych;
- Brak zasp śnieżnych;
- Dopuszcza się błoto pośniegowe na jezdni do 4-ech godzin;
- W przypadku ciągłych opadów śniegu prace prowadzone na bieżąco.
- Standard II – stosowany dla dróg powiatowych i dróg, po których prowadzona jest komunikacja publiczna. .
Standard przyjmuje – do 4-ech godzin po ustaniu opadów (na całej szerokości jezdni przy pełnej dostępności):- Jezdnia odśnieżona wraz z zatokami przystankowymi oraz postojowymi zlokalizowanymi wzdłuż jezdni;
- Jezdnia posypana solą zwilżoną solanką (do temp. -10oC – w przypadku niższej temperatury posypywana mieszanką szorstką z dodatkiem 30% soli);
- Brak kolein śnieżnych;
- Brak zasp śnieżnych;
- Dopuszcza się błoto pośniegowe na jezdni do 6-ciu godzin;
- W przypadku ciągłych opadów śniegu prace prowadzone na bieżąco.
- Standard III – stosowany dla wyznaczonych dróg gminnych, znaczących w lokalnym układzie komunikacyjnym. .
Standard przyjmuje – do 6-ciu godzin po ustaniu opadów (na całej szerokości jezdni przy pełnej dostępności):- Jezdnia odśnieżona wraz z zatokami przystankowymi oraz postojowymi zlokalizowanymi wzdłuż jezdni;
- Jezdnia posypana solą zwilżoną solanką (do temp. -10oC – w przypadku niższej temperatury posypywana mieszanką szorstką z dodatkiem 30% soli);
- Może występować zajeżdżony śnieg nie utrudniający ruchu;
- Brak zasp śnieżnych;
- Dopuszcza się błoto pośniegowe na jezdni do 8-iu godzin;
- W przypadku ciągłych opadów śniegu prace prowadzone na bieżąco.
- Standard IV – stosowany dla płyty Rynku Głównego, Małego Rynku, Placu Mariackiego, Placu Szczepańskiego, Placu Marii Magdaleny, Zaułku Książąt Czartoryskich oraz ulic wewnątrz I obwodnicy. .
Standard przyjmuje – do 2-óch godzin po ustaniu opadów (na całej szerokości przy pełnej dostępności):- Wykonanie (odśnieżenie) ścieżek na następujących ciągach:
- – szer. 4 m (do wejść do Sukiennic) – od ul. Św. Jana do ul. Brackiej; – od ul. Szewskiej do ul. Siennej;
- – szer. 1,5 m (po przekątnej ulic) – od ul. Floriańskiej do Św. Anny; – od ul. Grodzkiej do ul. Sławkowskiej;
- Posypanie odśnieżonych ścieżek piaskiem;
- Jezdnie ulic odśnieżone i posypanie piaskiem na całej szerokości jezdni przy pełnej dostępności;
- Dopuszcza się błoto pośniegowe do 4-ch godzin po ustaniu opadów;
- Nie dopuszcza się skuwania lodu (naboju śniegowego);
- Nie dopuszcza się do wjazdu na płytę Rynku Głównego, Małego Rynku, Placu Mariackiego, Placu Szczepańskiego, Placu Marii Magdaleny, Zaułku Książąt Czartoryskich sprzętu o ciężarze całkowitym ponad 3,5 tony;
- W sytuacjach wyjątkowych dopuszcza się stosowanie środków chemicznych w postaci chlorku wapnia, za wyjątkiem: płyty Rynku Głównego, Małego Rynku, Placu Mariackiego, Placu Marii Magdaleny, Zaułku Książąt Czartoryskich oraz Placu Szczepańskiego;
- W obrębie płyty Rynku Głównego śnieg należy pryzmować w miejscach wyznaczonych przez Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie;
- W przypadku ciągłych opadów śniegu prace prowadzone na bieżąco.
- Wykonanie (odśnieżenie) ścieżek na następujących ciągach:
- Standard V – stosowany dla pozostałych dróg gminnych (nie objętych standardem III).
Standard przyjmuje – do 10-ciu godzin po ustaniu opadów (na całej szerokości jezdni przy pełnej dostępności):- Jezdnia odpłużona (odgarnięty luźny śnieg) wraz z zatokami przystankowymi oraz postojowymi zlokalizowanymi wzdłuż jezdni, tzw. „utrzymanie na biało”;
- Jezdnia posypana materiałami szorstkimi z dodatkiem 10% soli drogowej na odcinkach decydujących o warunkach ruchu;
- W sytuacjach wyjątkowych (na odcinkach decydujących o warunkach ruchu) dopuszcza się posypywanie materiałem szorstkim z dodatkiem do 30% soli drogowej;
- W przypadku ciągłych opadów śniegu prace prowadzone na bieżąco.
- Standard VI – stosowany dla dróg wewnętrznych. .
Standard przyjmuje – do 12-tu godzin po ustaniu opadów (na całej szerokości jezdni przy pełnej dostępności):- Jezdnia odpłużona (odgarnięty luźny śnieg) wraz z zatokami przystankowymi oraz postojowymi zlokalizowanymi wzdłuż jezdni, tzw. „utrzymanie na biało”;
- Jezdnia posypana materiałami szorstkimi z dodatkiem 10% soli drogowej na odcinkach decydujących o warunkach ruchu;
- W sytuacjach wyjątkowych (na odcinkach decydujących o warunkach ruchu) dopuszcza się posypywanie materiałem szorstkim z dodatkiem do 30% soli drogowej;
- W przypadku ciągłych opadów śniegu prace prowadzone na bieżąco.
- Standard VII – stosowany dla pozostałych dróg i chodników, nie wykazanych w załączniku do Regulaminu Miejskiego Komitetu Koordynacyjnego do spraw Zimy 2018/2019.
Standard przyjmuje – w przypadku zgłoszenia mieszkańców lub innych służb w sytuacjach tego wymagających do 16-tu godzin po ustaniu opadów (na całej szerokości jezdni przy pełnej dostępności):- Nawierzchnia odpłużona (odgarnięty luźny śnieg) wraz z zatokami przystankowymi oraz postojowymi zlokalizowanymi wzdłuż jezdni, tzw. „utrzymanie na biało”;
- W sytuacjach wyjątkowych (na odcinkach decydujących o warunkach ruchu) dopuszcza się posypywanie materiałem szorstkim z dodatkiem do 10% soli drogowej;
- Standard utrzymania chodników, dróg rowerowych i obiektów inżynierskich – stosowany dla chodników, dróg rowerowych oraz obiektów inżynierskich zlokalizowanych przy drogach objętych standardami I-VI.
Standard przyjmuje – do 6-ciu godzin po ustaniu opadów (przy pełnej dostępności):- Chodniki – odpłużone (odgarnięty luźny śnieg) i posypane materiałem szorstkim na szerokości 1,5-2 m przy pełnej dostępności. W przypadku ulic o kilku ciągach chodników utrzymuje się jeden ciąg, najbliższy jezdni, wraz z dojściami do budynków. Utrzymanie chodników obejmuje utrzymanie schodów znajdujących się w ich ciągach, dojść do przystanków, dojść do przejść dla pieszych oraz chodników poprzecznych w ciągach przejść dla pieszych łączących chodniki objęte utrzymaniem, znajdujących się poza jezdniami dróg (przejście dla pieszych w obrębie jezdni utrzymywane jest w standardzie jezdni) w pasach i wyspach dzielących jezdnie, wraz z azylami, jeżeli takie występują;
- Schody, w tym schody zlokalizowane w ciągach chodników, kładki, zejścia do przejść podziemnych, pochylnie – oczyszczone ze śniegu i posypane materiałami szorstkimi. Dopuszcza się środki chemiczne (chlorek wapnia, chlorek magnezu lub inne przyjazne dla środowiska);
- Drogi rowerowe – odpłużone (odgarnięty luźny śnieg) i posypane materiałem szorstkim na szerokości 1,5-2 m przy pełnej dostępności. Utrzymanie dróg rowerowych obejmuje utrzymanie dojazdów do ulic oraz przejazdów poprzecznych w ciągach, znajdujących się poza jezdniami dróg (przejazd w obrębie jezdni utrzymywany jest w standardzie jezdni) w pasach i wyspach dzielących jezdnie, wraz z azylami, jeżeli takie występują;
- Drogi rowerowe zlokalizowane w obrębie jezdni (kontrapasy) utrzymywane jak standard jezdni na której się znajdują;
- W sytuacjach wyjątkowych dopuszcza się przy utrzymaniu chodników, dróg rowerowych i obiektów inżynierskich stosowanie materiałów szorstkich z dodatkiem 10 % soli drogowej w celu zapewnienia bezpieczeństwa pieszych;
- Ze względu na ochronę zieleni miejskiej w pasach drogowych, chodniki przebiegające przez zielone strefy (zielone pasy dzielące jezdnie, chodniki przyległe bezpośrednio do parków, skwerów itp.) utrzymywać należy bez stosowania środków chemicznych;
- Śnieg pryzmowany w miejscach nie utrudniających komunikacji. W przypadku nagromadzenia dużych ilości śniegu, zostanie on wywieziony w uzgodnieniu z Zamawiającym.
- Obowiązuje zakaz pryzmowania śniegu przy pniach drzew;
- W przypadku ciągłych opadów śniegu prace prowadzone na bieżąco;
- W przypadku powierzenia do utrzymania obiektów inżynierskich wymagających szczególnych warunków utrzymania (schody ruchome, windy, itp.) Zamawiający określi jednocześnie sposoby ich oczyszczania, uzgodnione z ich Zarządcą.
- Standard utrzymania chodników, na których dopuszczone jest płatne parkowanie pojazdów w strefie płatnego parkowania – stosowany dla odcinków chodników na których wyznaczone są miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów, oznaczone znakami drogowymi D-18 „Parking”, na całej ich szerokości, tj. w części przeznaczonej zarówno do parkowania pojazdów, jak również części chodnika przeznaczonej do ruchu pieszych. .
Standard przyjmuje – do 6-ciu godzin po ustaniu opadów (na całej szerokości przy pełnej dostępności):- Chodniki odpłużone (odgarnięty luźny śnieg) ze śniegu i posypane materiałami szorstkimi, ze szczególnym uwzględnieniem godzin porannych (do 9:00);
- W sytuacjach wyjątkowych dopuszcza się stosowanie materiałów szorstkich z dodatkiem 10 % soli drogowej w celu zapewnienia bezpieczeństwa pieszych;
- Śnieg pryzmowany w miejscach nie utrudniających komunikacji. W przypadku nagromadzenia dużych ilości śniegu, zostanie on wywieziony w uzgodnieniu z Zamawiającym.
- Obowiązuje zakaz pryzmowania śniegu przy pniach drzew;
- W przypadku ciągłych opadów śniegu prace prowadzone na bieżąco.
- Standard utrzymania terenów wewnątrz-osiedlowych – stosowany dla terenów wokół zespołów budynków stanowiących jezdnie dróg wewnętrznych, chodniki przeznaczone dla pieszych, miejsca parkingowe, dojścia do bloków i kamienic.
Standard przyjmuje:- Ciągi piesze – odpłużone (odgarnięty luźny śnieg) ze śniegu i posypane materiałami szorstkimi (utrzymanie „na biało”) do 6 godzin po ustaniu opadów, ze szczególnym uwzględnieniem godzin porannych – do godz. 8:00 (przy pełnej dostępności). W sytuacjach wyjątkowych dopuszcza się posypywanie materiałami szorstkimi z dodatkiem do 10% soli drogowej;
- Schody, pochylnie, kładki – oczyszczone ze śniegu i posypane materiałami szorstkimi. Dopuszcza się środki chemiczne (chlorek wapnia, chlorek magnezu lub inne przyjazne dla środowiska);
- Drogi dojazdowe i miejsca postojowe – odpłużone (odgarnięty luźny śnieg) ze śniegu i posypane materiałami szorstkimi (utrzymanie „na biało”) do 6 godzin po ustaniu opadów, ze szczególnym uwzględnieniem godzin porannych – do godz. 8:00 (przy pełnej dostępności). W sytuacjach wyjątkowych dopuszcza się posypywanie materiałami szorstkimi z dodatkiem do 10% soli drogowej;
- Śnieg pryzmowany w miejscach nie utrudniających komunikacji. W przypadku nagromadzenia dużych ilości śniegu, zostanie on wywieziony w uzgodnieniu z Zamawiającym;
- Obowiązuje zakaz pryzmowania śniegu przy pniach drzew;
- W przypadku ciągłych opadów śniegu prace prowadzone na bieżąco.
- Standard utrzymania peronów przystankowych – stosowany dla przystanków autobusowych i tramwajowych zlokalizowanych przy drogach objętych standardami I-VI. .
Standard przyjmuje – do 4-ech godzin po ustaniu opadów (przy pełnej dostępności):- Peron przystankowy – oczyszczony ze śniegu, posypany materiałami szorstkimi z dodatkiem 10 % soli drogowej. Utrzymanie peronów obejmuje utrzymanie nawierzchni na długości linii zatrzymania autobusu lub tramwaju, na całej jego szerokości, w tym w obrębie wiaty przystankowej. W przypadku przystanków niezadaszonych utrzymanie peronów obejmuje również oczyszczenie ławki i kosza;
- W sytuacjach wyjątkowych (gołoledź, oblodzenia, zmarzlina) dopuszcza się użycie soli drogowej w celu zapewnienia bezpieczeństwa pieszych;
- Śnieg pryzmowany w miejscach nie utrudniających komunikacji. W przypadku nagromadzenia dużych ilości śniegu, zostanie on wywieziony w uzgodnieniu z Zamawiającym.
- Obowiązuje zakaz pryzmowania śniegu przy pniach drzew;
- W przypadku ciągłych opadów śniegu prace prowadzone na bieżąco.
Wywóz śniegu następuje w oparciu o decyzję Dyspozytora – Koordynatora ds. Akcji Zima”, który określa czas, zakres i miejsce wywozu. Na żądanie Zamawiającego każdy z Wykonawców dokona wywozu śniegu ze wskazanych przez Zamawiającego obszarów.
Stosowanie standardów:
- Standard I – stosowany dla dróg krajowych i wojewódzkich oraz innych o dużym znaczeniu w układzie komunikacyjnym miasta Krakowa;
- Standard II – stosowany dla dróg powiatowych i dróg, po których prowadzona jest komunikacja publiczna;
- Standard III – stosowany dla wyznaczonych dróg gminnych, znaczących w lokalnym układzie komunikacyjnym;
- Standard IV – stosowany dla płyty Rynku Głównego, Małego Rynku, Placu Mariackiego, Placu Szczepańskiego, Placu Marii Magdaleny, Zaułku Książąt Czartoryskich oraz ulic wewnątrz I obwodnicy;
- Standard V – stosowany dla pozostałych dróg gminnych;
- Standard VI – stosowany dla dróg wewnętrznych;
- Standard VII – stosowany do pozostałych dróg i chodników, nie wykazanych w przedmiocie zamówienia, w przypadku zgłoszenia mieszkańców lub innych służb w sytuacjach tego wymagających;
- Standard utrzymania chodników, dróg rowerowych i obiektów inżynierskich – stosowany dla chodników, dróg rowerowych oraz obiektów inżynierskich zlokalizowanych przy drogach objętych standardami I-VI;
- Standard utrzymania chodników, na których dopuszczone jest płatne parkowanie pojazdów w strefie płatnego parkowania – stosowany dla odcinków chodników na których wyznaczone są miejsca przeznaczone do parkowania pojazdów, oznaczone znakami drogowymi D-18 „Parking”, na całej ich szerokości, tj. w części przeznaczonej zarówno do parkowania pojazdów, jak również części chodnika przeznaczonej do ruchu pieszych;
- Standard utrzymania terenów wewnątrz-osiedlowych – stosowany dla terenów wokół zespołów budynków stanowiących jezdnie dróg wewnętrznych, chodniki przeznaczone dla pieszych, miejsca parkingowe, dojścia do bloków i kamienic;
- Standard utrzymania peronów przystankowych – stosowany dla przystanków autobusowych i tramwajowych zlokalizowanych przy drogach objętych standardami I-VI.
GDZIE ZGŁASZAĆ PROBLEMY?
MPK W KRAKOWIE
Zapewnienie sprawności komunikacji miejskiej (kliknij – więcej informacji)
Utrzymanie i oczyszczanie torowisk tramwajowych, usuwanie awarii, usterek technicznych i dewastacji infrastruktury przystankowej (wiaty przystankowe, słupki przystankowe, gabloty rozkładowe, rozkłady ect.)(kliknij – więcej informacji)
ZIKiT W KRAKOWIE
Zgłaszanie spraw związanych z inżynierią ruchu (kliknij – więcej informacji)
MPEC W KRAKOWIE
Utrzymanie sieci ciepłowniczej, usuwanie awarii, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej (kliknij – więcej informacji)
993 | 12 644 18 72 |
MPWiK W KRAKOWIE
Utrzymanie sieci wodociągowej, usuwanie awarii sieci, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej (kliknij – więcej informacji)
Informacja o aktualnej ilości awarii i przewidywanych terminach przywrócenia dostaw wody (kliknij – więcej informacji)
STRAŻ MIEJSKA W KRAKOWIE
Zgłaszanie nieuprzątniętego błota, śniegu czy lodu z chodników położonych wzdłuż nieruchomości (kliknij – więcej informacji)
www.strazmiejska.krakow.pl/smmk/pl/
Całodobowy, bezpłatny numer alarmowy: 986
Telefony do oddziałów:
Śródmieście: 12 688 21 90 |Krowodrza: 12 688 22 20 |
Nowa Huta: 12 688 22 60 | Podgórze: 12 688 22 40
Zgłaszanie prawdopodobnego spalania odpadów (kliknij – więcej informacji)
Całodobowy, bezpłatny numer alarmowy: 986
Straż Miejska upoważniona jest do przeprowadzenia kontroli sposobu spalania odpadów w paleniskach i piecach grzewczych.Kontrole prowadzone są zgodnie z artykułem 379 ustawy Prawo ochrony środowiska. W myśl tego artykułu kontrolujący są uprawnieni do wstępu na teren nieruchomości, na której prowadzona jest działalność gospodarcza, przez całą dobę oraz od 6.00 – 22.00 na pozostały teren.