Kraków jest przygotowany na zimy

23 października 2018

Służby miejskie są w pełnej gotowości do zwalczania skutków zimy od połowy października – już wtedy bazy wykonawców były odebrane, sprzęt sprawdzony, komunikacja interwencyjna przetestowana. 15 października wznowił pracę Miejski Komitet Koordynacyjny do spraw Zimy na terenie Gminy Miejskiej Kraków. Zasiadają w nim przedstawiciele wszystkich spółek i jednostek miejskich, które co roku są zaangażowane w zimowe utrzymanie miasta. Całą akcję „Zima” koordynuje MPO Kraków.

Dyspozytorzy MPO całodobowo monitorują prognozy pogody, temperaturę powierzchni ulic w mieście, a każdy z pojazdów biorących udział w akcji „Zima” jest wyposażony w GPS. Monitoring miejski zapewnia podgląd głównych punktów komunikacyjnych i ulic. Mieszkańcy mogą przysyłać zgłoszenia o oblodzeniu i opadach, konieczności odśnieżania ulic i chodników bezpośrednio do dyspozytorni akcji „Zima” mailowo (interwencje24h@mpo.krakow.pl) i telefonicznie (12 646 23 61) lub kontaktować się bezpośrednio ze spółkami i służbami odpowiedzialnymi w danym zakresie.

Foto 4

Jednostki zaangażowane w akcję „Zima”

MPO – Koordynacja akcji, oczyszczanie dróg i chodników ze śniegu, lodu i gołoledzi, monitoring stanu dróg i reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, całodobowe dyżury dyspozytorów

MPWiK – Utrzymanie sieci wodociągowej, usuwanie awarii sieci, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej

MPEC – Utrzymanie sieci ciepłowniczej, usuwanie awarii, całodobowe dyżury, reagowanie na zgłoszenia mieszkańców, aktualizacje i raporty uzupełniane na bieżąco na stronie internetowej

MPK – Zapewnienie sprawności komunikacji miejskiej

ZIKiT – Utrzymanie i oczyszczanie torowisk tramwajowych, usuwanie awarii

Straż Miejska – Utrzymanie porządku i kontrola, przyjmowanie zgłoszeń od mieszkańców

ZZM – Utrzymanie terenów zielonych, chodników i ścieżek rowerowych w parkach i bulwarach wiślanych

 

Kontakty dla mieszkańców

MPO – całodobowe numery telefonów:

MPWiK – całodobowe telefony i aktualizowana strona internetowa:

MPK – całodobowe numery telefonów:

  • 19 150
  • 12 254 13 00

MPEC – całodobowe telefony i aktualizowana strona internetowa:

  • 993
  • 12 644 18 72

www.mpec.krakow.pl

Straż Miejska – telefony alarmowe:

  • 986

ZIKiT – całodobowy telefon:

  • 12 616 75 55

ZZM – telefon 12 201 02 42

 

Sprzęt do utrzymania dróg i chodników

Rodzaj Ilość
Solarki 67 jednostek
Ciągnik z rozrzutnikiem do utrzymania chodników 39 jednostek
Zespoły do utrzymania zimowego obiektów inżynierskich 37 jednostek
Zespoły do wywozu śniegu 9 jednostek
Jednostki do zimowego utrzymania ulic 58 jednostek
Zespół do utrzymania terenów wewnątrz-osiedlowych 36 jednostek
Zespół do utrzymania miejsc postojowych 6 jednostek
RAZEM 252 jednostek

 

Dodatkowo w rezerwie pozostają dodatkowo 48 pojazdy, które mogą zostać użyte do oczyszczania ulic w przypadku wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności. W ostatnich latach liczba jednostek będących w gotowości cały czas rośnie:

  • 2018/2019 – 252 jednostki
  • 2017/2018 – 246 jednostek
  • 2016/2017 – 244 jednostki
  • 2015/2016 – 224 jednostki
  • 2014/2015 – 218 jednostek

Materiały do zwalczania śliskości na dzień rozpoczęcia sezonu zimowego:

  • 13 100 ton soli
  • 2 370 ton piasku
  • 112,5 ton chlorku wapnia
  • 10 m3 solanki

Utrzymanie zimowe w Krakowie – liczby:

  • Jezdnie – 1373 km
  • chodniki, pętle, schody, przejścia podziemne itp. – 1 mln m2
  • drogi rowerowe – 132 km,
  • przystanki – 128 tys. m2,
  • tereny wewnątrz-osiedlowe – 441 tys. m2,
  • chodniki w Strefie Płatnego Parkowania – 70 tys. m2